Gå til hovedinnhold
Foto av alle toktdeltakerne. De står på dekk foran styrehuset.

Toppet lag: En fornøyd og litt sliten gjeng med toktdeltakere takker for et innholdsrikt og gjevt tokt i Nordsjøen.

Toktavslutning Sørlige Nordsjø II og Vestavind B

Toktdagbok: Etter 12 innholdsrike dager i Nordsjøen om bord på FF «Kronprins Haakon» nærmer Mareano-toktet seg slutten for denne gang.

Vi har i disse dagene kartlagt havbunnen i områder som er høyaktuelle for Norges planlagte havvindsatsning med blant annet ca. 20 km med videolinjer, milevis med topas-data, 35 grabbprøver, over 100 andre sedimentprøver, flere kjerneprøver samt bruk av bomtrål og epibentisk slede.

Onsdag formiddag ble det offentliggjort at auksjonen for utvikling av Sørlige Nordsjø II ble vunnet av Ventyr, eid av belgiske Parkwind og IKEA-eieren Ingka, og datagrunnlaget vi har samlet inn på dette toktet vil være kritisk informasjon for en bærekraftig utvikling av dette området.

Kart som viser områdene i Nordsjøen som er kartlagt.
Oversikt over områder og stasjoner vi har kartlagt på toktet. Det nordlige området, Vestavind B, ligger i Norskerenna utenfor Sognefjorden. Det sørlige, Sørlige Nordsjø II, ligger mellom Lindesnes og Ekofisk.

Vitenskapelig og sosialt har toktet vært både givende og for en suksess å regne. Vi har opplevd å få nyte det som må kunne karakteriseres som vårsol og havblikk på akterdekket, men også storm og fem-meters bølger på de grunne fiskebankene. Vi har fått servert intet mindre enn to bursdagskaker av magikerne i byssen - for ikke å snakke om en lang rekke av fantastiske måltid.

Mannskapet om bord på «Kronprins Haakon» har vært fantastisk hjelpsomme og bidratt til en effektiv toktgjennomføring med sin lange erfaring, og løsningsorienterte råd og anbefalinger. Flaggskipet i den norske havforskningsflåten har virkelig levd opp til sitt gode navn og rykte, noe toktdeltakerne har nytt svært godt av.

Bilde av stor bursdagskake.
Det er duket for fest i messen på FF Kronprins Haakon i anledning fødselsdagen til vår eminente geolog Liv Plassen.

For mange toktdeltakere har dette toktet vært en annerledes og lærerik opplevelse – med et nytt og uvant forskningsfartøy og ikke minst nye innsamlingsmetoder og -muligheter med bruk av ROV. Her er vi heldige å kunne dra nytte av et rutinert og hardtarbeidende team av ROV-piloter med lang fartstid i både industri og forskning. Vi håper og tror at bruk av ROV på Mareano-tokt vil være en viktig brikke i fremtidens havbunnskartlegging.

For «Kronprins Haakon»s del var dette også det første toktet med vitenskapstorpedoen Munin+, den autonome farkosten (AUV) som samler inn store mengder havbunnsdata samtidig som vi forskere sysler med vår egen datainnsamling. På dette toktet har Munin samlet inn mange timer med akustiske data, og blant annet kartlagt flere områder i Sørlige Nordsjø II med sonar.

På tidligere Mareno-tokt har vi av og til snublet over vrak på havbunnen, og på dette toktet tok Munin et flott akustisk bilde av et ukjent fartøy blant sedimentene i det fremtidige havvindområdet. En mulig mistenkt er den svenske damplasteren «Douglas SS», som ble torpedert av en tysk ubåt i dette farvannet 1. desember 1916, under første verdenskrig. Vi er i samtaler med Riksantikvaren for å finne ut om det faktisk er dette fartøyet.

Nå venter snart et lite hvileskjær i form av påskeferie, før Mareano fortsetter kartleggingen i Barentshavet i april.

Takk for denne gang!

Kontakt

Bilde av Kyrre Heldal Kartveit

Kyrre Heldal Kartveit

Havforskningsinstituttet
Havforsker
936 21 381
Bilde av Reidulv Bøe

Reidulv Bøe

Norges geologiske undersøkelse
Geolog og forsker
99091737