Drømmestart på bachelor-oppgaven

Toktdagbok: Det 7. semesteret mitt på UiT som biologi-student startet med å mønstre på G.O. Sars i Longyearbyen 20. august. I våres møtte jeg Børge (HI) og Bodil (UiT), vi så på muligheten om å skrive en bachelor-oppgave basert på tidligere innsamlet MAREANO-materiale. Denne høsten skal jeg se på og skrive om materiale samlet inn nord og sør for den populære polarfronten. En motivasjons-boost er å starte det hele med et MAREANO-tokt 78-80 grader nord for å lære om hvordan materialet som inngår i bachelor-oppgaven er samlet inn og hvordan redskapene brukes.

Spent og litt nervøs var jeg da jeg mønstra på, men det forsvant relativt fort når jeg fikk møte alle de flotte folka som skulle være med på tokt. En bonus å få egen lugar utstyrt med skrivebord, en liten sofa og et fint bad. Da ble innstillingen om nattevakt til kl. 04.00 litt lettere. Å jobbe utover natten er eksotisk på sin måte når det enda er midnattssol på de nordlige breddegrader.

G.O. Sars
G.O Sars på vei inn Kongsfjorden.

Det jobbes døgnet rundt på G.O. Sars. Utover nattetimene og de fire arbeidstimene på dagen får jeg være med på å samle inn prøver fra havbunnen. Redskap som grabb, bomtrål, RP-slede og filtrering av vannprøver fikk jeg god kjennskap til på dette toktet. Fantastiske teknikere fra HI er dyktige og flinke til å lære bort kunnskap til en «ferskis».

Spyling
Spyling av grabbprøve.

Med kamera-riggen «Chimera» kunne vi se hvordan havbunnen så ut. Lyset fra lyskasteren var populær hos tangloppene som flokket seg framfor kamera. Langs bunnen kunne vi se slangestjerner, solstjerner, anemoner, sjøedderkopp, reker, amfipoder og mer.

Min bachelor-oppgave blir basert på tidligere prøver tatt med bomtrål. Dette redskapet fikk jeg god kjennskap til under dette toktet. Mye mudder ble dratt opp på dekk. Prøven ble fordelt i store stamper, deretter ble det tatt ut én stamp som ble en såkalt «sub-sample». Denne prøven ble skylt og flotte arktiske dyr kom fram.

Bomtrål-prøve ombord på båten
Stor bomtrål-prøve med mye mudder og arktiske arter.

Heldige som vi er, fikk muligheten til å besøke den nordligste byen i verden, Ny-Ålesund, samtidig som G.O. Sars var i arbeid i indre del av Kongsfjorden. En kort tur med skipets lettbåt på frivakta ble til en flott opplevelse i denne "forskningsbyen". Kulldrift var opprinnelsen til etableringen av stedet i 1916. Nå er Ny-Ålesund bygd opp som et senter for internasjonal arktisk forskning og miljøovervåkning. Byen har vært utgangspunktet for Roald Amundsens og Lincon Ellsworths ferd med flybåtene N 24 og N 25 i 1925 og luftskipet Norge i 1926.

Statue av Roald Amundsen
Statue av Roald Amundsen. Til minne om luftskipet «Norge» og dets ferd over Nordpolen i 1926.

Hus med postkontoret i Ny-Ålesund.
Postkontoret i Ny-Ålesund.

Den siste delen av toktet var vi ved Nordaustlandet, nærmere bestemt Rijpfjorden. Håpet om isbjørn, hvalross og hval var stort da vi ikke så noe av det i Kongsfjorden. Fin midnattssol, fin natur og rolig sjø ble godt tatt i mot hos meg som kan bli litt «små-uggen» av for høye bølger.

Midnattsol
Overstyrmannen på G.O. Sars og midnattssola hengende over den blikkstille Kongsfjorden.

Midnattsol på sjøen
Midnattsola 80 grader nord, 29.aug 2018.

Etter 14 dager på havet er jeg litt trøtt, veldig glad og ekstremt takknemlig for å ha fått denne muligheten. Første tur med G.O Sars, og det har vært veldig lærerikt og spennende. Tusen takk for et fantastisk tokt!